أخبار عاجلة
فنان شهير يطالب صناع مسلسل نيللي كريم بتقديم اعتذار رسمي..  والسبب؟

فنان شهير يطالب صناع مسلسل نيللي كريم بتقديم اعتذار رسمي.. والسبب؟

متابعة بتجــرد: نشر الفنان محمد علي رزق، على حسابه الخاص بـ”فيسبوك” مقطع فيديو علق من خلاله على أحداث الحلقة الثامنة من مسلسل “ليه لأ 3” للفنانة نيللي كريم، حيث طالب صناع العمل بتقديم اعتذار رسمي بعد إهانة قسم علوم المسرح بكلية الآداب.

وقال رزق في الفيديو: “لدي تعقيب على المشهد الخاص بالاستهانة بآداب قسم مسرح، والذي قال إن هذا القسم لا يصلح لتعليم فن التمثيل.. وطالب بتقديم صناع العمل اعتذاراً رسمياً، فيما اقترح البعض بحذف هذا المشهد.

وكان محمد علي رزق قد كتب منشورًا، عبر حسابه الرسمي بموقع “فيسبوك” قال فيه: “بتفرج على مسلسل ليه لأ الجزء التالت… ومنكرش حبي الشديد لمسلسل ليه لأ من الجزء الأول علشان بيناقشوا قضايا مهمة وبشكل مختلف وفكل مرة قدروا يلمسوا الناس وفي الجزء الأخير بيناقشوا قضية مهمة جدًا ومنتشرة بنسبة كبيرة أوي في مجتمعنا الشرقي، بس شوفت مشهد عزومة في حلقة ٨ وفجأة في آخر المشهد اتنين ممثلات لطاف جدًا بيتناقشوا عن الكليات”.

ونشر جزءاً من الحوار الذي دار بين فنانتين بأحد المشاهد:

“ياسمين: وحضرتك بتدرسي فين؟ منة: لا أنا بدرس في آداب مسرح.. ياسمين: بجد.. منة: إوعي تقولي عاوزة تمثلي.. ياسمين: لا صاحبتي ندى بتحب تغني وتمثل أوي.. يعني أكاديمية الفنون هي بتاعة التمثيل اللي بجد”.

وعلق محمد علي رزق “نعم؟! ده بجد؟! طبعًا أكاديمية الفنون البيت الكبير والصرح اللي طول عمره مليان أساتذة كبار وطلع أجيال كتير مهمة، تصحيح للأساتذة اللي كتبوا المسلسل لا يا فندم قسم آداب مسرح بيعلم تمثيل بجد.. فيه نجوم خريجين قسم آداب مسرح زي فتحي عبدالوهاب وسامح حسين وأحمد فتحي وياسر الطوبجي وغيرهم كتير أوووي وفيه دكاترة محترمة بتعلم التمثيل إللي بجد”.

وتابع: “أنا بتشرف إني خريج كلية الآداب قسم علوم المسرح، كنت أتمنى مناقشة المشاكل اللي بتقابلها أقسام المسرح في أغلب الجامعات زي النظر لينا نظرة إيه الهبل ده، وإن كل أقسام الكلية شايفين إننا عيال هايفة علشان بندرس فن ويقعدوا يتريقوا لعدم فهمهم قيمة الفن إللي كنا بندرسه”.

إلى الأعلى