أخبار عاجلة
هاني شاكر ينسحب من أوبريت تسلم الأيادي ويوضح الأسباب الحقيقية

هاني شاكر ينسحب من أوبريت تسلم الأيادي ويوضح الأسباب الحقيقية

أكد أمير الغناء العربي الفنان الكبير هاني شاكر أن إنسحابه من الغناء في أوبريت “تسلم الأيادي” ليس لاعتراضه على النجوم المشاركين في العمل موضحاً أنه يحترم ويقدر كل بالمشاركين، مشيراً إلى أن انسحابه منه جاء بسبب عدم إعجابه بالكلمات، منوهاً أن عبد الفتاح السيسى أقدم على خطوة تاريخية أنقذت البلاد من مصير مجهول، وبالتالي عندما يفكر في تقديم عمل يكرم القوات المسلحة ويثني فيه على دورها في مصر يجب أن يكون عملاً متقناً، وعلى مستوى عال من الحرفية.  وأوضح شاكر أن الجملة اللحنية الخاصة بالأوبريت قريبة جداً من إحدى الأغنيات الشهيرة، وأضاف شاكر إلى أنه يقوم حالياً بالعمل على أغنية وطنية منفردة يهديها للقوات المسلحة المصرية وتكون لائقة بقدرها وبقيمتها يقدمها خلال وقت وجيز.

يذكر أنه يشارك في الأوبريت كل من الفنان سمير الإسكندرانى، إيهاب توفيق، حكيم، هشام عباس، غادة رجب، سوما، الشعبية بوسي، شقيق الفنان مصطفى كامل أحمد كامل، وهو من تأليف وألحان مصطفى كامل وإخراج أحمد الفيشاوي.

وتقول كلمات الأوبريت: “اللى شال اسمك يا بلدى اللى حامى الأرض يسلم اللى صان الأرض يسلم.. اللى بيهم مصر دايما تفتخر وتقول ولادى تسلم الأيادى سلام يا جيش بلادى تسلم الأيادى.. افتحولنا كتاب تاريخنا.. واحكو للناس دول مين.. قول يا أبونا وقول يا شيخنا يعنى إيه 73.. اللى ردو لنا اعتبرنا وربك كان ليهم معين.. اسألوا الرمل اللى فى سيناء أنت مروى بدم مين دم حنا ولا مينا ولا دم المسلمين.. ابن عمى وابن خالى وصاحبى من عشرة سنين تسلم يلى شايلها يالى حلفت ترد جميلها وقولت المايلة لازم نعدلها بـعلو الصوت تسلم يالى رفعت رياتها وقدرتها ودفعت قيمتها إن شاء الله تكون نهايتها حياة أو موت تسلم لولادك وولادى هو دا اللى فى يوم جرحنا قال حى على الكفاح قالى رايح أجيب فرحنا شال على صدره السلاح قالوا مصر أموت فى روحها أبدا ماقبلش السماح روحنا تايها الدنيا بينا خلى الصوت مليان حنين قال دى تتقطع إيدينا لو تمس المصريين قالها راجل وابن راجل والله وفيت باليمين”.

Loading...
إلى الأعلى