أخبار عاجلة
اللغة العربية في الفيليبين.. والفضل لـ تامر حسني

اللغة العربية في الفيليبين.. والفضل لـ تامر حسني

متابعة بتجــــــــــــرد: نشر النجم المصري تامر حسني مقطع فيديو يصور مجموعة من الفتيات الفيلبينيات وهن يتعلمن اللغة العربية، وذلك من خلال أغنياته.

وظهرت الفتيات في الفيديو وهن يغنين أغنية “كل مرة” التي غناها في فيلم “سيد العاطفي”، حيث كنًّ يقرأن كلمات الأغنية من أوراق أمامهن.

وعلق حسني: “كل مرة بشوفك فيها ببقى نفسي آه.. أجيلك أقولك إنك كلك على بعضك عندي بالحياة.. طب آه.. كله إلا دا إياك تسيبني لا لا“.

وأضاف: “حد فيكم عمره تخيل إن الأغنية دي ٣ جُمل بس؟؟ اللي عايز أقوله إن ممكن البساطة توصلك لأبعد مدى أغنية من ٣ جُمل وأقل أغنية متكلفة رغم بساطتها، لكنها وصلت أن المدارس في شرق آسيا بيتعلموها”.

وقال: “متستهونش بالبساطة بس أهم حاجة تكون طالعة من القلب، ويكون فيها ولو فكرة بسيطة بس جديدة.. كل مرة.. كلمات وألحان تامر حسني”.

View this post on Instagram

كل مره بشوفك فيها ببقى نفسي آه.. أجيلك اقولك انك كلك على بعضك عندي بالحياه طب آه .. كله الا دا اياك تسيبني لا .. حد فيكم عمره تخيل ان الأغنيه دي ٣ جُمل بس ؟؟ اللي عايز اقوله ان ممكن البساطه توصلك لأبعد مدا اغنيه من ٣ جُمل واقل اغنية متكلفه رغم بساطتها لكنها وصلت ان المدارس في شرق آسيا بيتعلموها (( متستهونش بالبساطه بس اهم حاجه تكون طالعه من القلب ويكون فيها ولو فكره بسيطه بس جديده )) كل مره .. كلمات والحان تامر حسني

A post shared by Tamer Hosny (@tamerhosny) on

إلى الأعلى